همشهری‌ آنلاین: علی عمار نماینده مجلس از فراکسیون حزب‌الله گفت که اگر رئیس‌جمهور با رای دو سوم اعضای مجلس انتخاب نشود وی را به رسمیت نخواهیم شناخت.

به گزارش ایرنا از بیروت، علی عمار این موضوع را روز شنبه 29 اردیبهشت در اظهاراتی در بیروت در واکنش به سخنان مداخله جویانه اخیر دیوید ولش دستیار وزیر امورخارجه آمریکا درباره لبنان اعلام کرد.

ولش سه‌شنبه گذشته به بیروت سفر و طی دو روز اقامت در این شهر با برخی مقام‌های رسمی و شخصیت‌های گروه ‪ ۱۴‬مارس در لبنان دیدار و گفتگو کرد.

ولش پس از این دیدارها بی‌آنکه به خاطرات تلخ مردم لبنان از حمایتهای کشورش از رژیم صهیونیستی درجنگ اخیر این رژیم علیه لبنان اشاره کند، گفت : آمریکا به همراه دوستان خود برای کمک به لبنان تلاش خواهد کرد.

وی پیش از این نیز در اظهاراتی مداخله جویانه ، با اصرار بر تشکیل دادگاه بین‌المللی برای پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان گفته بود دولت لبنان قدرت تصویب این طرح را نداشته وباید در شورای امنیت تصویب شود.

ولش در دیدار با میشل عون رییس حزب آزاد ملی نیز از وی خواسته بود از تفاهم منعقد کرده با حزب‌الله چشم‌پوشی کند.

در همین پیوند محمد رعد رییس فراکسیون نمایندگان حزب الله در مجلس لبنان نیز گفت:اگر رییس جمهوری با اراده مردم لبنان انتخاب نشود، در واقع انتخابی صورت نگرفته است.

رعد تاکید کرد دیوید ولش نمی‌تواند شروط و ویژگی‌های رییس جمهوری جدید را برای لبنانی‌ها معین کرد.

رییس فراکسیون نمایندگان حزب‌الله تاکید کرد اگر رییس جمهوری جدید با آرای نصف به ‌علاوه یک نمایندگان مجلس انتخاب شود حزب‌الله آن را برخلاف قانون اساسی دانسته و وی را به رسمیت نخواهد شناخت.

رعد در پایان گفت که سلاح مقاومت ضامنی برای جلوگیری از ایجاد درگیری داخلی و فتنه‌انگیزی است.

بحران سیاسی و پیچیده لبنان با نزدیک شدن به زمان انتخاب دوازدهمین رییس جمهوری این کشور وارد مرحله حساستری شده و گروههای مخالف و موافق دولت که در دو جبهه معروف به ‪ ۸‬و ‪ ۱۴‬مارس، ماهها است به زورآزمایی سیاسی برای غلبه بر یکدیگر مشغولند اینک به‌مرحله‌ای رسیده‌اند که نمی‌توانند سیاست آرامش ضمن مخالفت خود را ادامه دهند.

موضوع انتخاب رییس جمهوری بعدی، ارجاع طرح دادگاه‌بین‌المللی برای پرونده ترور رفیق حریری برای تصویب به شورای امنیت، احتمال گسترش اعتراض‌های مخالفان دولت، احتمال تشکیل دولتی دیگر در برابر دولت فواد سنیوره که از کابینه وی به دولت غیر قانونی و غیر مشروع نام برده می‌شود از جمله مسایل و مشکلات لبنانی‌ها است که ممکن است طی ماههای آتی چهره سیاسی لبنان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر 22415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز